söndag 16 februari 2014

Söndagsyran

Hej alla fina stickare och stickorskor där ute i stugorna!

Jag har nu äntligen idag fått känna mig en aningens frisk från den här spökliga influensan jag gått och dragits med den senaste veckan. Det har lixom inte riktigt brutit ut, men jag har ändå haft någon grads feber, ont i kroppen, förkyld och halsont och främst inte haft någon energi alls till övers.
Dumt kanske, men jag har jobbat hela veckan och när jag väl kommer hem om kvällarna så är det precis som om luften gått ur mig och det har slutat med att jag somnat framför en film.

Jag blir nästan lite rädd när jag inte ens orkar med att tänka på ett sticke.. Stickningen är den bästa och käraste sysselsättningen jag har! Att inte sitta och sticka, ens lite grann var dag gör mig lite ledsen, konfunderad och illa till mods.
"Men min stickning då?!" har jag tänkt förtvivlat och hatat febern lite extra..

I vilket fall så har jag idag, efter en härlig promenad i det vackra Stockholmska vårvädret, stickat som en galning på Monte Rosa. Och fort gick det, kan du tro, när jag väl satte stickningen i händerna. Det är precis som om jag var tvungen att ta igen alla förlorade timmar de senaste dagarna.

Visar en bild imorgon tänkte jag, för nu har jag kommit så pass långt ner att jag stickat in en rand effektfärg (kan ni gissa vad för någon kanske?!), och ska nu sticka resåren några cm.
Sen är det dags för ärmarna att ta form och till sist ska det stickad framkant och halsringning!!
Jag fullkomligt älskar koftor!!


Surfar därför dagligen in på Ravelry för att hitta mer koftinspiration!
Jag ska strax börja på en kofta till en vän -en herrkofta. Men jag vill såklart ha flera själv! Och jag är sugen på ett isländskt mönster..

En kollega till mig tipsade om Facebookgruppen "Koftegruppa" och jag gick genast med! Herrejösses med inspiration och härliga bilder för en koftoman som jag!!! Mycket norskmönster, men det finns vissa undantag som isländska varianter och dyl.
Ett hett tips från mig en söndag som denna!

Idag kom jag över denna underbara kofta:

Flourish av Alana Dakos fick genast mitt hjärta att slå ett extra slag och jag vettetusan om det inte kan bli ett framtida projekt. Snart!!


Det roligaste är att denna kofta är en KAL, alltså en "Knit a Long" som startar den 3 mars. Jag har aldrig varit med i en KAL innan, men nu tusan ska jag kanske ge mig på det eftersom jag verkligen föll för koftan!
Kanske ett projekt att ta med till de många och långa bilfärderna i Etiopien i mars.....

Ett annat sug jag måste dela med mig av är garnet Malabrigo, eller märket Malabrigo som har olika kvaliteter, men som de flesta består utav merinoull.
Är supersugen att beställa hem några härvor och sticka mig något fint, riktigt fint.. Kika in på deras hemsida vettja Malabrigo. Det finns en heel del superfina projekt att kika på hos Ravelry.

Har du inte ett Ravelrykonto??? Skaffa ett nununununu!!! www.ravelry.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar