söndag 23 februari 2014

Söndagsstickandet


Idag har det varit ett alldeles ljuvligt vårväder här i Stockholm!
Istället för att sitta inne och sticka halva dagen, tog jag mig faktiskt ut och gick en bra bit längs hela Söder Mälarstrand och sedan halva söder. Fåglarna kvittrade i risbuskarna och jag är helt lycklig! Nu måste våren vara här för att stanna!!

Igår under obligatioriska MELLO (som förövrigt är såå tråkigt i år..) började jag sticka i garnerna Suri Alpakka och Alpakka från Sandnes Garn.
Vad ska det bli då? -Jo, jag hade tänkt mig en tröja i egen design. Vill ha en stor, luftig rät-och slätstickad tröja att slänga på mig när som helst på året. Alpakka är min favorit fiber som funkar för mig vinter som sommar.
De två trådarna stickas tillsammans på stickor 6mm! Det är för mig grymt tjocka stickor, eftersom jag för det mesta stickar på typ 3mm, max 4.5mm.
Men fort går det iallafall mellan allt räknande och tänkande vad gäller designen och mönstret- det ska ju helst bli rätt med en gång eftersom jag stickar i originalgarnet direkt!
I övrigt ska det bli en kofta som stickas uppifrån-och-ner! Spännande om pusslet går ihop.

Får väl se hur den artar sig...



Som total kontrast håller jag även på med en barnkofta i Lanett Babyull på stickor 2.5mm. Kanske därför stickor 6mm känns som trästockar när jag tar upp tröjprojektet! 
Fint blir det iallafall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar