torsdag 10 april 2014

I väntan på...

På tork just nu..



Denna häftiga jacka/kofta tog endast 3 långa kvällar att sticka! Nu ligger den på blockning och jag är eld och lågor över hur det kommer se ut i slutändan..
Modellen kommer från Lana Grossas Linea Pura no7 och stickas med dubbla trådar av bandgarnet California 80% Bomull och 20% Silke.
Plagget stickas på stickor 8 & 10 mm, så det är väl anledningen till att det gått fort! Plus det faktum att jag är hur nyfiken som helst på hur den kommer bli...


4 kommentarer:

  1. Men hjälp vad vacker! Det är nästan galet vilken talang du är!

    Har länkar inlägget till min mamma i hopp om att hon ska sticka en till mig :)

    //virk- Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad go du är!! Den var nästan galet enkel trots flätor och grova stickor. Kul när något går undan ibland!! Tror att du passat i denna alldeles utmärkt, så tjata på din mamma lite extra ;)

      Radera
    2. Vet du! Hon gör den åt mig! Hon har beställt tidningen. Dock vill jag prata med dig om garn. Den kommer bli svindyr om jag tar samma garn- vad rekommenderar du som alternativ åt en fattig student?

      //maja

      Radera
  2. Hej!
    Ett litet svar från Sofias mamma (som har butiken där hon fixat garnet ;) )....
    Ja, California är ett ganska dyrt garn, framförallt om man stickar i dubbelt som till jackan här ovan...alternativ är Lana Grossas Diva eller Allegro som också de är bandgarn. Jackan får ju en speciell karaktär när den stickas i ett platt garn. Men säkert går den att sticka i ett vanligt garn också! LG har ett merceriserat garn, Classico som borde funka bra, samma stickfasthet iaf.och till halva priset mot California.
    Sandnes Line borde också bli fint. Aningen tunnare (20 m) men eftersom koftan bara finns i en stl så tror jag inte det spelar någon roll.
    Kul att se jackan i något annat garn också!
    Kika in på vår hemsida så kan du se de olika garnerna och färgkartor på dessa!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera