fredag 18 april 2014

Eggstra just nu till påsk!

Påsk!
Jag har nog aldrig varit med om ett påskfirande. Eller kanske, när jag var liten. Men jag tror att sista gången mamma pyntade med påskris var för en sisådär 10-15 år sen. I vilket fall har jag aldrig känt behovet. Känns som en lite "överflödig" högtid där man äter extra mycket ägg.

På tal om ägg, lyssnade jag igår på Sveriges Radios dokumentär "Varannan påskkyckling dödas". En hemsk överraskning för min del faktiskt - lyssna du på den HÄR, den är i två delar typ 20 minuter.
Lite kort handlar dokumentären om hur nykläckta kycklingar i såkallade "kläckningsfabriker" åker på löpande band och sorteras ut, honor och hanar för sig. Eftersom tuppkycklingarna inte kommer lägga ägg, åker dessa till en form av gaskammare där de avlivas och sedan spottas ut i en stor kontainer.
Otroligt hemskt om du frågar mig!
Tydligen hjälper det inte heller om man köper ekologiska ägg. Utgången för tupparna är den samma!
Jag uppmanar er verkligen till att lyssna och ta ställning! Människans ha-begär går över alla gränser i mångt och mycket..

En liten parantes det där.
MEN! Ägg kommer vi väl alltid äta -vill du lyxa till påskmiddagen lite extra så finns det mååånga fina små "äggmössor" att sticka och virka!
Såg ett helt gäng fina på ravelry - kika in!

Debbie Bliss bjussar här på ett "Bunny Egg Cosy" för att hålla äggen varma


Kanske inte så värmande, men definitvt dekorativa! "Egg Cozies av Jennifer E. Ryan"



I Lana Grossas katalog Filati Home 54 hittar man dessa supersöta små kaniner. Stickade i Garzato Baby!


Detta och myycket mer finns att hitta lite var stans! Nu är ju typ påsken redan här, men det tar ju faktiskt inte så lång tid att göra ett gäng äggvärmare, eller en kanin. Och garn kan man ju ta vad man har till övers hemma! Ett superbra miniprojekt att flika in mellan koftor, sjalar och virkade mormosrutor. 

Vad håller du på med just nu?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar