fredag 22 november 2013

Låt oss räkna om..

Om Du inte redan har, så kommer du någon gång under ditt stickande eller virkande liv stöta på följande problem:

Du har hittat DET mönstret. Mönstret som bara är för perfekt för att inte få bli ett uppstickat plagg! 
Dock är originalet uppstickat i ett väldigt tråkigt garn. Eller så är det kanske av en annan anledning bara helt fel garn för just dig. -Möjligtvis finns inte garnet att få tag i, eller så vill du sticka ditt plagg i ett grövre/tunnare garn.
Anledningar kan vara oändliga. Men svaret är kort och konsist, rätt och slätt: RÄKNA OM!!!

Åhnej, tänker du -suckar och lägger dina fantastiska visioner om den perfekta tröjan, sjalen eller cardiganen åt sidan.

STOPP!!!! Det är inte så svårt som det först kan verka :)
Jag säger -tänk cm!

Det du behöver veta är helt enkelt hur, i cm, stor din stickade bit (läs plagg) ska vara enligt originalmönstret.
Med hjälp av detta kan du räkna ut hur många maskor och varv du behöver med ditt nya garn.

För att få reda på centimeterantalet går du helt enklet på masktätheten som står i möntstret! (eller i värsta fall, den masktäthet som garnet anvisar)

Okej, framför dig har du ditt mönster som är stickat i garnet-som-är-rena-grekiskan-för-dig. Dess masktäthet lyder;
10x10 cm = 13 m på 20 v.

Ditt nya, helt fantastiskt matchande garn i ultimat blandning, har, låt säga, en masktäthet på;
10x10 cm = 19 m på 21 v.

Vi börjar med att räkna ut vad 1 cm ger på vart håll -den lätta matten genom att dela med 10.
Så det grekiska garnet ger 1,3 m på 2 v = 1cm
Ditt fabulösa garn ger 1,9 m på 2,1 v = 1cm

Nu vet vi att enligt mönstret ska vi slå op 108 m för att sedan sticka 39 v.

Originalmönstrets mått, mätt i centimeter, beräknar du som följer;

Dividera antalet maskor i originalmönstret med originalmasktätheten per cm.
Alltså;
108/1,3 = 83 cm bred (avrunda svaret) 

39/2,1 = 19 varv

Nästa steg är att omvandla ovanstående centimetrar till ditt plaggs maskor med hjälp av ditt garns nya, fräscha masktäthet!

Du beräknar som följer;
Bredden: 83 cm * 1,9 m/cm = 158 m.
Varven: 19 cm * 2,1 v/cm = 40 v.

Du kan nu med gott samvete skriva ett tillägg i ditt mönster;

"Med det nya, makalösa garnet slår du op 158 m och stickar 40 v."


Så, nu kan jag enkelt, och helt utan bekymmer få sticka tröjan Owls i Sandnes Alpakka/Ull som är, till skillnad från originalgarnet, ett mycket mjukare och lite tunnare garn. -Så att jag verkligen kan få användning av plagget!

Lycka till alla stickgalningar!!!




4 kommentarer:

  1. Tusen tack. men får se om jag förstår när jag själv ska kolla mitt garn. 39v fattar jag inte vad dom kommer ifrån. jag har själv gjort den tröjan tog bara ett garn som någon annan har använt som jag brukar göra. sen stickade jag i dom stickorna som mönstret sa åt mig att göra. och det blev bra men den förstördes i tvätten. den blev tovad och förstörd. så jag ska ta mig och göra den igen. jag har valt ett annat garn till en tröja till min man mönstret säger 20m x28v på det garnet jag valt är 21mx28v får nog sticka en provlapp som jag aldrig gjort innan

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man väl får kläm på det, så märker nog dom flesta att det är ett användbart verktyg!
      De 39 varven kommer ifrån "mönstret" jag ska räkna om. Alltså ska man slå op 108 maskor och sedan sticka 39 varv.
      Eftersom det inte bara slår fel på bredden (antalet maskor) utan även på höjden (antalet varv) måste man i vissa fall även räkna om hur många varv man ska sticka fler eller färre!

      Stackars tröja! Men det är bara att gå på det igen. Det är ju sånt som kan hända.. jag själv är otroligt nojig när jag ska tvätta mina stickade plagg. Ingen annan får tvätta dom, därav riskerar jag inte att någon tröja "råkar" hamna i tvättmaskinen :D

      Det låter som att du ska kunna sticka på, på din mans tröja som om du hade ett exakt garn enligt mönstret. Jag brukar tänka att en eller två maskor inte spelar någon roll. Men det kan vara bra att öva sig på provlappar och få in en vana! Speciellt om man vet med sig att man kanske stickar hårdare eller lösare än "normalt".

      Lycka till!

      Radera
  2. En fråga: hur ska man tänka kring ökningar och minskningar i mönstret?
    Ska man räkna ut vad minskningarna i originalmönstret är i cm och sen försöka räkna ut vad det blir i maskantal i det garn man valt?

    SvaraRadera
  3. Tusen tack det var värt guld ��

    Ååå så snygg tröjan blev.

    Varm o go förstår ja ��

    Mvh Birgitta 62 år Värmland

    P. S. Man blir tydligen aldrig för

    gammal för att lära sig nåt nytt DS

    SvaraRadera