lördag 7 februari 2015

Do-redo pt.1

Min kära kollega Ann kom till mig häromdagen med en alldeles underbar tröja i svensk ull. En ganska enkel tröja, hög i halsen och med ett vackert mönster i tre färger.
Verkligen en dyrgrip som hon fyndat på secondhand, men som hon, tack vare att den är så hög i halsen, aldrig använt.
Sånt tycker jag är super synd! Men om man inte passar eller känner sig bekväm i det, ska man naturligtvis inte tvinga sig på den. Dock erbjöd jag mig att fixa till den åt henne, vilket hon blev mycket glad för.

Det önskade resultatet var helt enkelt att sänka halsringningen, ungefär till en båtringning vilket är lätt då tröjan är stickad i raglan. Senare ska jag även korta av tröjan så den passar bättre till höga kjolar och byxor.

Jag älskar verkligen att göra om ett plagg som tjänat ut sitt ursprungliga syfte. Det är ett perfekt sätt att låta ett plagg få vara ett plagg, och få stanna kvar i garderoben. Sen är det ju väldans kul att pyssla med också...



Dax att klippa bort kragen!


 För att slippa en massa småspill rev jag helt enkelt upp varven och sparade garnet - synd att slänga ju! En sticka att fånga upp maskorna under tiden är nödvändigt.


Kragen borta! Dags att riva upp varven till önskat mått.


Som ett första mått, rev jag ner varven till stället vi pratat om, och maskade av. Sedan provade vi tröjan och kom överens om att ringningen var bra. Nästa steg blir att sticka ett ribbat avslut så att kanten inte rullar sig. Voila!

1 kommentar: