tisdag 3 februari 2015

Det upp(repa)r sig igen och igen

Kan ni tänka er?!
Jag har under mina senaste kanske 4 månader stickat så gruvligt fel på mina projekt så det inte är sant!
Det började med Baby Cables and Big Ones Too som blev helt tokig både på oket och på ärmarna. Nu, näst i följden har min Sweater med diagonal rib gått och blivit ett slita-av-sig-håret-projekt och jag är så arg.
Dåligt skrivna mönster är nog det värsta i stickväg på denna jord.

När jag väl stickat klart hela romben som är framstyckets nedre del, och just ska sätta stickorna i igen för att plocka upp till ett ok längs ena kanten, så slår det mig att den ser lite stor ut.
Jag börjar alltså mäta och jämföra med mönstrets måttbeskrivning. Och absolut ingenting stämmer...
Efter konsultation över telefon med mor min, så kommer vi fram till att beskrivningen som lyder "när arbetet mäter 44 cm, börjar du med intagningar i kanten".
Min tolkning var att 44 cm är måttet mätt från BÖRJAN, rätt upp till varvet jag då befann mig. Men NEJ(!), fel hade jag.
Måttet 44 cm visade sig vara ena kanten (projektet är en triangel där jag börjar i ena spetsen) från början, längs kanten upp till yttersta maskan jag just stickat.

Inget som framgår i mönstret precis.
Den enda lösningen blir ju att riva upp. Och det är ju mindre kul...


MEEN! Nu har jag repat upp, stickat om OCH tillochmed maskat av och plockat upp för oket. Så, jag är på banan igen. Yipie!



1 kommentar: