måndag 20 januari 2014

Nålbindning

Något som jag varit supernyfiken på ett bra tag nu är nålbindning. Såg mitt första par nålbundna vantar för kanske ett år sen, och hade aldrig hört talas om tekniken innan det.
På handarbetscafeet vi hade i onsdags förra veckan, satt en utav tjejerna och nålband ett par sockor! Jag blev ju såklart genast sugen och känner nu att jag måste lära mig det!

För er som inte vet, så är nålbindning en urgammal teknik med anor från Vikingatiden. I Sverige är det äldsta fyndet en socka, som hittades i Uppsla och som är daterad lite innan 1400-talet. Men i både Norge och Danmark finns fynd från medeltiden, och från Finland har man funnit fragment från Vikingatiden.
I Egypten hittades ett gravfynd, en socka som liknar den från Uppsala, och den dateras någonstans runt 600-400 år f.kr.

När man nålbinder använder man en nålbindningsnål som är ca 10 cm lång, och med en ögla i. Min gissning är att man kan använda en grov stoppnål.
Sedan behöver du ett ullgarn som inte är superwashbehandlat och som gärna har en hög glans och är mycket slitstark.


Jag har inte riktigt än förstått mig på tekniken att nålbinda, men det går ut på att binda ihop garnet med hjälp av öglor.
Detta ska göra resultatet slitstarkt och väldigt elastiskt.
Om du sedan valkar ditt nålbundna projekt så blir det extremt varmt, slitstarkt och vattentätt.

Nålbindning är inget som har blivit lika stort som stickning och virkning nyligen. Men det är en teknik som följt med människan långt bak i tiden och det är just därför jag tycker att det är så häftigt.
Jag fick höra på omvägar att till inspelningen utav Arn -tempelriddaren så nålbands det många par vantar just för att rekvisitan skulle vara så autentisk som möjligt.

Tänkte ta och kolla runt efter den här boken. Och möjligen andra varianter som har lite historia, mycket bilder och tips i sig.
Måste lära mig tekniken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar