söndag 1 december 2013

Kanske vill Du sticka..

Gårdagen spenderade jag i Karlstad på ett event vi hade med Sandnes Garn. Väldigt roligt att få träffa alla kunder och åka runt till olika garnaffärer.
Men då jag jobbade igår hann jag inte med att presentera veckans "Kanske vill Du sticka.."
Så vi tar det idag istället!


För, kanske vill du sticka denna underbara långkofta/kappa till en söt liten tös eller påg! Mönstret heter Winter Garden och är designad av Allison Britt.



Koftan är stickad i ett DK/8ply garn med en stickfasthet på 22m = 30v på 4mm stickor. Du hittar mönstret på Ravelry där du kan köpa det för $6.00 AUD.

Jag tycker att kappan är supersöt och funkar lixom att ha ett tag då det inte gör så mycket om den blir kortare. Man kan sticka eller virka på lite längd på ärmarna allt eftersom barnet växer!




Ett annat überfint mönster är toppen/tunikan Snowflake av Tin Can Knits.



Denna topp har ett väldigt enkelt, slätstickat liv och ärm, medans oket är ett lacestickat spetsparti med snygg raglanknäppning. 
Toppen kräver ett garn med 22m = 10cm med 2.75-3.75mm stickor. 
Storlekarna sträcker sig ända från newborn-4XL, och jag tycler att det är fantastiskt med mor&dotter plagg!!


Om man inte riktigt känner för att sätta stickorna i en hel tröja till sig själv, kan man alltid börja på en till sin dotter, barnbarn, systerson eller dyl. Mest för att se hur den är att sticka ;)

Glad 1:a advent alla!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar