söndag 24 augusti 2014

Vad har egentligen merinokoftan för namn?

Min merinokofta börjar ta form..

Trots att ärmen gapar lite och den nedre delen av kroppen inte är färdig än, tycker jag mig ana en kofta som kan bli fin!
Än så länge är det svårt att prova den och få en uppfattning om hur den sitter, så en stolsrygg får här agera mannekäng (!) KUL är den iallafall att sticka!
Då och då kan mönstret ställa till det lite.. inget som en van stickare inte kan luska ut och rätta till, men jag hade nog inte rekommenderat detta mönstret till en nybörjare.

Flätorna är helt fantastiska och ger verkligen koftan karaktär! Där jag nu fortsätter sticka, alltså neråt mot nedre kanten, blir det slätstickning. Runt om ramar jag in med en bred ribb i 1 rät, 1 avig.
Sista etappen blir till att välja knappar.. Tre stycken ska få ta plats och jag funderar redan nu på vad som blir snyggast.. Trä, metall, något med snirkligt mönster eller en slät, enkel knapp kanske?

Usch, svårt val. Tar det sen när koftan är färdig....

Funderar även på ett namn till koftan. Några förslag kanske? Ett ut tre dyker något upp!



3 kommentarer:

  1. Rebeca
    Betyder kofta på spanska och merinofåret kommer ju därifrån
    Varsågod! :)
    Om det nu inte finns nån Rebeca/becca/becka du inte vill döpa koftan efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Tycker Rebeca är superbra! Definitivt en toppkandidat.. Tack!!

      Radera
  2. Toppkandidater kan inte vara annat än superbra.
    Tittar in lite då och då för att se om jag vann. :)

    SvaraRadera