söndag 23 november 2014

Små projekt på tork

Mellan varven på Baby Cables and Big Ones Too har ett par fina Lovikkavantar och en ny mössa tagit form.
Jag älskar att ha små projekt vid sidan av. Något att sticka på när den där ärmen är väldigt lång, eller när tröjans livstycke aldrig verkar ta slut.

Lovikkavantarna är stickade i garnet Lei från Lana Grossa. 
Lei är ett tjockt, otvinnat garn i 100% merinoull. Jag stickade på stickor 9 mm, fast det till garnet är rekommenderat 12 mm. På det viset blir vantarna riktigt täta och bra. Och så ska jag valka dom en gång extra om det behövs.
Jag behöver riktigt varma och täta vantar på jobbet!



Mössan Izel är ett mönster jag hittade på Ravelry. HÄR hittar du det! 
Mönstret är verkligen jag, och matchar min halsduk som jag haft ett tag. Nu fick den ett lyft och en kompis!

Jag hade tre nystan av Principessa hemma. Det är ett lite lyxigare garn med 40% Angora, 37% Merinoull, 14% Alpaca, 9% Nylon i. 
Angoran kommer från Kaniner i Europa som behandlas bra! Dvs. att deras päls klipps (inte rycks bort plågsamt) och att de får leva med fast mark under tassarna, bonat och gosigt (inte sitta en och en i en bur med bara galler som golv)

Detta blev alltså ett test. Principessa är ett kraftigare garn än vad mönstret behövde, så jag använda väldigt mycket smalare stickor. Det blev helt okej stickfasthet, och jag väntar nu spänt på att mössan ska torka så jag får prova den!

En sak är säkert. Även fast färgvalet är lite vågat, så älskar jag det! Den lejongula är en ny favvo!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar