torsdag 29 maj 2014

1,5 socka färdig. Eller ofärdig?

Mitt nya liv rullar på i väldans fart.
Mest av allt tar jobbet mycket energi och min nya, bästa kompis; det har blivit eftermiddagsluren det!

Därav finns det föga energi till både handarbete och blogg, och handarbetet går faktiskt i förtur. Bra det kanske, annars hade det inte blivit någon blogg... ;)

I vilket fall ville jag flika in såhär på torsdagskvällen, med en liten katastrof som skedde imorse..
Mitt senaste lilla "sidoprojekt" -ni vet det där projektet som är bra att ha mellan alla räta och släta varv på det "stora projektet". I alla fall, mitt sidoprojekt har varit ett par nya, finstickade sockor i Lana Grossas fina strumpgarn Meilenweit Fantasy i färgen 4856.

Den första sockan jag stickade blev en storlek för stor, så den donerade jag till mor och fars garnbutik som skyltexemplar. Lana Grossas strumpnystan innehåller 100 gram med hela 420 meter, och jag har tidigare fått ut 3 stycken strumpor på ett nystan.
-"Nemas problemas" tänker jag och börjar glatt sticka på ett par nya, i rätt storlek åt mig själv.
Strumpa no.1 blir färdig, sitter som en smäck på foten min och jag fortsätter med no2.
Imorse vaknar jag extra tidigt och känner för att sticka lite på min strumpa -hällappen börjar få rätt längd och snart ska jag sticka hälminskning och börja med kilen.

PLÖTSLIGT
dör jag lite långsamt inombords när jag, med ett varv kvar på "kilen" (gusset), helt plötsligt stickar utan att ha något garn kvar att sticka med.
Var tusan tog alla dom metrarna vägen som nyss var så många?!

BESVIKEN fick jag lägga ner strumpan och vänta på garnförstärkning (tur att jag vet en butik i Skåne som bara rååååkar ha Lanas garner...)
Men jag blir så jäkla lack alltså!
1) för att jag inte upptäckt att garnet faktiskt inte skulle räcka
och 2) för att jag inte "försäkerhetsskull"-vägt nystat efter det att första sockan var klar.

Så.
Nu sitter jag här, frustrerad av att ha 1,5 superfina sockor liggandes i min garnkorg. Oanvändbara, och med ett tappat sug från min sida att göra dom klara.

Plockar ilsket fram mitt broderi och tittar på ett avsnitt Say Yes to the Dress....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar